ΑΚΟΥΣΤΙΚΗ ΧΩΡΩΝ ΚΑΙ ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΤΟΥΣ

ΑΚΟΥΣΤΙΚΗ ΧΩΡΩΝ ΚΑΙ ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΤΟΥΣ

Τό πιο σημαντικό κομμάτι που πρέπει να ληφθεί υπόψιν κατά την αγορά ενος ηχητικού συστήματος, είναι ο χώρος στον οποίο θα τοποθετηθεί αυτό το σύστημα. Συνήθως, εμπειρικά ξέρουμε, πως οι μικροί χώροι δεν μπορούν να δεχτούν μεγάλα ηχεία και μεγάλες ηχητικές στάθμες, ενώ όσο μεγαλύτεροι οι χώροι τόσο ευκολότερα τοποθετούνται σε αυτούς μεγαλύτερα ηχεία συνήθως δαπέδου ή "κολώνες" όπως συνηθίζεται να ονομάζονται.

Αν πάτε σε μια αίθουσα / studio επίδειξης σε ένα εξειδικευμένο κατάστημα hi-fi  είναι γενικά προφανές ότι ο έμπορος έχει καταβάλει κάθε δυνατή προσπάθεια για να κάνει τα πράγματα σωστά. Οι έμποροι Hi-Fi καταλαβαίνουν καλύτερα από τους περισσότερους την κρίσιμη σημασία της ακουστικής δωματίου, αλλά δυστυχώς είναι ένα θέμα που σπάνια αναφέρεται, ακόμη και ανάμεσα στους λάτρεις του ήχου.

Η μη φιλική ακουστική δωματίου μπορεί να κάνει ακόμη και τον ακριβό εξοπλισμό hi-fi να ακούγεται μέτριος. Αλλά η ενσωμάτωση κατάλληλων παγίδων μπάσων, ακουστικών πάνελ και διάχυσης στο δωμάτιό σας μπορεί να κάνει ακόμη και ένα λογικού κόστους σύστημα να ακούγεται ακριβότερο.

ΤΟ ΔΩΜΑΤΙΟ:

Οι χαμηλές οροφές - ταβάνια που βρίσκονται σε ένα τυπικό οικιακό περιβάλλον αποτελούν συχνά πρόβλημα, καθώς δημιουργούν σκληρή ηχητική σφραγίδα και βλάπτουν τη στερεοφωνική απεικόνιση. Τα ψηλά ταβάνια αυξάνουν το κυβικό μήκος, το οποίο είναι καλό για απόκριση στις χαμηλές συχνότητες, αλλά απαιτεί επίσης πρόσθετη επεξεργασία για να δαμάσει τις βλαβερές αντανακλάσεις. Τα παράθυρα είναι εξαιρετικά αντανακλαστικά και οι περσίδες επηρεάζουν ελάχιστα έως καθόλου τον ήχο. Είναι το δωμάτιο ανοιχτό και τείνει να έχει ηχώ; Αν όχι, πού είναι οι πόρτες; Δεδομένου ότι κάθε δωμάτιο είναι διαφορετικό, η απόκριση ενός ηχείου που τοποθετείται σε αυτό είναι απρόβλεπτη. Ωστόσο, οι περισσότεροι λάτρεις του hi-fi ξοδεύουν πολλά χρήματα σε εξοπλισμό και σχεδόν τίποτα στο δωμάτιο στο οποίο τοποθετείται αυτό. Δεν είναι τυχαίο που στα studio ηχογραφήσεων - παραγωγής ξοδεύονται πολλά χρήματα για την καλή ακουστική του δωματίου.

Σε μικρότερα δωμάτια, οι ακροατές κάθονται πιο κοντά στα ηχεία και τα εφέ του ήχου που αναπηδά από τοίχους, δάπεδα και οροφές ενισχύονται. Τι μπορείτε λοιπόν να κάνετε για να βελτιώσετε την ποιότητα του ήχου;

ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ:

Έτσι, ξοδέψαμε μια μικρή περιουσία σε ηχητικό εξοπλισμό, αλλά τα πράγματα εξακολουθούν να μην ακούγονται σωστά. Ίσως η στερεοφωνική εικόνα να είναι περίεργη ή το χαμηλό  να είναι υπερβολικό στη μία πλευρά και λεπτό από την άλλη. Ένα από τα πιο συνηθισμένα ζητήματα που αντιμετωπίζουμε στη ρύθμιση του δωματίου είναι το ζήτημα της τοποθέτησης και αν γίνει λάθος, τα αποτελέσματα είναι προφανή και ανησυχητικά. Η ανακριβής τοποθέτηση μπορεί να οδηγήσει σε όλα τα προβλήματα που αναφέρονται παραπάνω καθώς και σε αρκετά ακόμη. Αυτό ισχύει για στούντιο, δωμάτια με 2 κανάλια και οικιακούς κινηματογράφους.

ΑΚΟΥΣΤΙΚΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΚΑΙ ΔΙΟΡΘΩΣΕΙΣ:

1) Τοποθέτηση του εξοπλισμού:

Η σωστή τοποθέτηση στο δωμάτιό σας έχει τεράστιο αντίκτυπο στα ακουστικά προβλήματα που θα αντιμετωπίσετε στο δωμάτιό σας. Ορισμένα ακουστικά προβλήματα στα δωμάτια οφείλονται αυστηρά στην τοποθέτηση και μπορούν να λυθούν μόνο με τη σωστή εγκατάσταση στο δωμάτιο. Επιπλέον, η εύρεση των καλύτερων ηχείων και θέσεων ακρόασης στο δωμάτιο θα σας βοηθήσει να αξιοποιήσετε στο έπακρο τον εξοπλισμό σας και την ακουστική βελτίωση στο χώρο. Στα περισσότερα δωμάτια, θα θελήσετε να προσανατολιστείτε έτσι ώστε να κοιτάτε τον κοντύτερο τοίχο, με τους μεγαλύτερους τοίχους στα πλάγια σας. Αυτός ο προσανατολισμός προσφέρει μεγαλύτερη ευελιξία για την τοποθέτηση των ηχείων και τη θέση ακρόασης στο δωμάτιο, και επίσης σας απομακρύνει από τις σκληρές αντανακλάσεις του πίσω τοίχου. Είναι επίσης πολύ σημαντικό να επικεντρώνεστε στο δωμάτιο, για τα ηχεία και τη θέση ακρόασης.

Συνιστάται να αρχίσετε να πειραματίζεστε με τη θέση ακρόασης που έχει οριστεί στο 35% - 40% περίπου της διαδρομής προς το δωμάτιο από τον μπροστινό τοίχο. Αυτό το εύρος αποφεύγει τις μεγαλύτερες βυθίσεις και κορυφές από τις λειτουργίες δωματίου. Σίγουρα θα θέλετε να αποφύγετε να βρίσκεστε στο κέντρο του μήκους του δωματίου και θα θέλετε να αποφύγετε να βρίσκεστε πιο κοντά από μερικά εκατοστά σε οποιοδήποτε όριο δωματίου.

2) Πρώτες ανακλάσεις:

Ένα από τα πρώτα σημεία που συνιστούμε πάντα να αντιμετωπίζετε σε ένα δωμάτιο είναι τα πρώιμα (πρώτα) σημεία ανάκλασης. Τα πρώτα σημεία ανάκλασης είναι τα πρώτα σημεία στα πλευρικά τοιχώματα, το πάτωμα και την οροφή σας όπου οι αντανακλάσεις μπορούν να αναπηδήσουν και να επιστρέψουν στη θέση ακρόασης. Αυτές οι αντανακλάσεις είναι δυνατές και γρήγορες, επομένως προκαλούν πολλές παρεμβολές από τις χαμηλές, μεσαίες έως τις υψηλές συχνότητες και μπορούν να δώσουν ακανόνιστες αιχμές ως και μείωση της δυναμικής.

Ευτυχώς, τα σημεία ανάκλασης αντιμετωπίζονται σχετικά εύκολα με μερικά ακουστικά πάνελ στα σωστά σημεία.

3) Θέματα χαμηλών συχνοτήτων:

Υπάρχουν πολλοί διαφορετικοί τύποι προβλημάτων χαμηλής συχνότητας στα δωμάτια, αλλά τα περισσότερα συνοψίζονται σε βυθίσεις ως απόκριση (που οδηγεί σε έλλειψη χαμηλού) και αιχμές ως απόκριση (που οδηγούν σε λασπώδη ή βουητό ήχο) ή σε συνδυασμό των δύο. Ο μεγαλύτερος παράγοντας που συμβάλλει στην ανομοιομορφία των μπάσων στα περισσότερα δωμάτια είναι οι λειτουργίες δωματίου, οι οποίες προκαλούν στάσιμα κύματα. Η κατάλληλη αντιμετώπιση των μπάσων μπορεί να είναι δύσκολη, γι' αυτό υπάρχουν πολλά υλικά και πολλά προϊόντα [ευρυζωνικές παγίδες μπάσων καθώς και ρυθμισμένες παγίδες μπάσων] ειδικά σχεδιασμένα για προβλήματα χαμηλού επιπέδου. Συνήθως προσπαθούμε να επεξεργαστούμε τουλάχιστον δύο γωνίες με παγίδες μπάσων τοποθετημένες από το δάπεδο μέχρι την οροφή και περισσότερες γωνίες αν είναι δυνατόν, μαζί με μπάσο παγίδες στον πίσω τοίχο.

4) Καθυστερημένες ανακλάσεις:

Η αντήχηση και η ηχώ είναι τα πιο εύκολα προβλήματα που μπορεί να εντοπιστούν σε οποιοδήποτε δωμάτιο και είναι ιδιαίτερα διαδεδομένα σε δωμάτια με πολλούς άδειους τοίχους και σκληρές επιφάνειες. Ωστόσο, η αντιμετώπιση και των δύο προβλημάτων μπορεί να είναι απλή. Η αντήχηση μπορεί απλά να ελεγχθεί με τη χρήση κατάλληλων ακουστικών πλαισίων, σε λιγότερο ή περισσότερο ομοιόμορφες αποστάσεις σε όλο το δωμάτιο, για να επιτευχθεί γενική απόσβεση. Ωστόσο, η αντήχηση μπορεί επίσης να αντιμετωπιστεί με διάχυση, η οποία θα βοηθήσει να μετατραπεί η υπερβολική απόσβεση σε μια πιο ελεγχόμενη ατμόσφαιρα αντί να αφαιρέσει την ηχητική ενέργεια. Η ηχώ συμβαίνει συγκεκριμένα μεταξύ δύο επίπεδων, παράλληλων τοίχων και συνήθως βρίσκεται στο πάνω μισό των περισσότερων δωματίων, καθώς ο ήχος δεν διασπάται από γραφεία, καρέκλες, ενισχυτές κ.λπ. εκεί πάνω και μπορεί να αντιμετωπιστεί χρησιμοποιώντας οποιαδήποτε απορρόφηση ή διάχυση. Όπως αναφέρθηκε με την αντήχηση, η χρήση της διάχυσης είναι μερικές φορές προτιμότερη εάν απαιτείται έλεγχος, αλλά η απόσβεση όχι.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΙΚΑ:

 

Είναι σημαντικό να υπάρχει μια ισχυρή βάση για να "χτίσετε" ένα σύστημα σε οποιοδήποτε δωμάτιο. Εάν η ρύθμιση στο δωμάτιο είναι λιγότερο από τη βέλτιστη, τα αποτελέσματα δεν θα είναι τα αναμενόμενα και μπορεί να προκύψουν προβλήματα. Από την άλλη πλευρά, εάν οι παραπάνω γενικές κατευθυντήριες γραμμές πληρούνται και κατανοηθούν, τότε ο εντοπισμός δευτερευόντων προβλημάτων και λύσεων θα είναι πολύ λιγότερο δύσκολος και δαπανηρός. Φυσικά, στην πράξη, ορισμένες από αυτές τις προτάσεις δεν είναι δυνατό να εφαρμοστούν σε όλα τα δωμάτια. Όταν υπάρχει μια πόρτα στα αριστερά σας ή ο πίσω τοίχος σας έχει γωνία, προκύπτουν ερωτήματα.