Elac Uni-Fi 2.0 UB52 REVIEW by Neil Gader - The Absolute Sound [in Greek]

Elac Uni-Fi 2.0 UB52 REVIEW by Neil Gader - The Absolute Sound [in Greek]

Elac Uni-Fi 2.0 UB52 REVIEW by Neil Gader - The Absolute Sound [in Greek]

Το μικρό μόνιτορ ηχείο βάσης Uni-Fi UB5 της Elac Audio, το οποίο δοκίμασα στο τεύχος 266, παραμένει μια από τις καλύτερες επιλογές που μπορεί να κάνει ένας μουσικόφιλος & audiophile στην πολύ προσιτή κατηγορία. Σε μια κατηγορία τιμής που κυρίως ανήκουν παραδοσιακές προτάσεις ηχείων δύο δρόμων — όπως στη σειρά Debut της Elac — το UB5 ήταν ένα σπάνιο τρίδρομο μοντέλο εξοπλισμένο επίσης με ομοκεντρική μονάδα υψηλών/μεσαίων συχνοτήτων. Με τιμή τότε 499 δολάρια το ζευγάρι, το Elac UB5 αντιπροσώπευε εξαιρετική αξία και επιδόσεις όπου το κατέταξαν ως ένα μικρό μόνιτορ που ναι, έπρεπε να βγει νικητής στην κατηγορία του. Αλλά, όπως λέγεται και είναι επακόλουθο, υπάρχει πάντα χώρος για βελτίωση. Έτσι, η ομάδα της Γερμανικής Elac, υπό την επιμονή του κ. Andrew Jones, αποφάσισε να προχωρήσει παρακάτω. Σχεδιάστηκε το σημερινό Uni-Fi UB52 !

Καθώς η τιμή ανέβηκε ελαφρότατα στο νέο μοντέλο, μπορείτε εύλογα να ρωτήσετε — τι θα αγοράσετε με διαφορά εκατό δολαρίων σε αυτό το επίπεδο; Η απάντηση είναι ... πολλά ηχεία βάσης! Η Elac όμως δεν βελτίωσε και επιμελήθηκε την εμφάνιση του προγενέστερου UB5, προσθέτοντας απλά πλάτος στην καμπίνα και κάποιες μικρές ακόμη διαφοροποιήσεις. Όχι. Οι αλλαγές είναι πολύ πιο βαθιές και ουσιαστικές. Για αρχή, το UB52 έχει διαφορετικές διαστάσεις. Είναι λίγο πιο ψηλό, στενότερο και βαθύτερο, πράγμα που κατά την άποψή μου του δίνει μια πιο σύγχρονη σιλουέτα. Το bass reflex του εδώ μοντέλου βρίσκεται πλέον μπροστά και κάτω από το woofer, αντί να βρίσκεται πίσω. Αυτή η επιλογή, σύμφωνα με την Elac, μειώνει την αλληλεπίδραση με τον πίσω τοίχο και δημιουργεί πιο σταθερή, άμεση έξοδο. Η μονάδα μεσαίων/υψηλών έχει επικεντρώσει επίσης την προσοχή όλης της σχεδιαστικής ομάδας ως προς τις ηχητικές βελτιώσεις. Χάρη σε ένα ευρύτερο περίβλημα-στεφάνι, το εσωτερικό tweeter επεκτείνει την απόκριση στις υψηλές συχνότητες και μεταβαίνει πιο ομαλά στις μεσαίες συχνότητες. Η μονάδα μεσαίων 4 ιντσών από κώνο αλουμινίου (ως ομοκεντρική με την υψηλών) έχει υποστεί και αυτή τροποποιήσεις, με εφαρμογή μαγνητών νεοδυμίου και μεγαλύτερο πηνίο φωνής (voice coil). Τα χαμηλά φροντίζονται και αποδίδονται από ένα επίσης ανασχεδιασμένο woofer αλουμινίου 5,25 ιντσών.

Η καμπίνα έχει σχεδιαστεί φυσικά και αυτή εκ νέου. Παχύτερα εξωτερικά τοιχώματα από MDF, καθώς και εσωτερικά συμπλέγματα για προστιθέμενη ακαμψία προκειμένου να μειωθούν οι δονήσεις και οι παραμορφώσεις. Το crossover του Uni-Fi τώρα, προσφέρει και καλύτερη γραμμικότητα. Τα σημεία cross αναφέρονται στα 200Hz και 2kHz (μειωμένα από 2.7kHz). Η ευαισθησία του μοντέλου είναι ελαφρώς “προκλητική” θα λέγαμε, στα 85dB, ενώ η ονομαστική αντίσταση αναφέρεται στα 6 ohms. Ενώ η ηχητική κλάση στην σειρά έχει βελτιωθεί συνολικά, μην αφήσετε στην τύχη την ενίσχυση. Το UB52 αρέσκεται σε ισχύ και ποιότητα. Τελικά, σε φινίρισμα μαύρο ματ υφής (πιο ακριβές ξύλινες επενδύσεις ή και piano-black λούστρα είναι δεσμευμένα για τα ανώτερα μοντέλα της Elac), το ζεύγος της δοκιμής αποτελεί μια απλή και όμορφη παρουσία στον χώρο.

Στα της απόδοσης, βασικά σημεία που έκαναν την σειρά Uni-Fi να ξεχωρίσει παραμένουν σταθερά στη θέση τους. Ειδικότερα, το ‘μέγεθος’ και η υπόσταση των μεσαίων συχνοτήτων του UB52, η ενέργεια που βγαίνει και προβάλλεται εμπρός η καθαρή κεντρική εικόνα συνεχίζουν να καθιστούν ιδιαίτερα ικανοποιητική την αναπαραγωγή φωνής. Διατηρεί την αμεσότητα, την ατάκα και πυγμή στις μεταβάσεις, τη ρυθμική υπεροχή όπως και το σώμα των μεσαιοχαμηλών συχνοτήτων που διατηρούν την αυθεντικότητα του στοιχείου της ροκ εν ρολ.

Ωστόσο, η Elac έχει εξελίξει παντού το Uni-Fi, σε κάθε του σημείο. Έχει ωριμάσει σχεδόν σε κάθε πεδίο που επιθυμούσε βελτιώσεις. Τα θέματα ακαμψίας που παρατήρησα με την αρχική έκδοση έχουν εξομαλυνθεί σε μεγάλο βαθμό στο UB52. Σε σύγκριση με τον προκάτοχό του, έχει έναν πιο ομαλό, λιγότερο επιθετικό συνολικά ήχο. Τονικά, και θεωρώ προς το καλύτερο, προσφέρει μια ελαφρώς θερμότερη μεσαία περιοχή. Οι υψηλές συχνότητες από το αναθεωρημένο ομοκεντρικό είναι ελαφρώς πιο ‘στρογγυλές’, με περισσότερο αέρα. Για παράδειγμα, κατά τη διάρκεια της εκτέλεσης του Manhattan Jazz Quintet "Autumn Leaves", τα ηχεία φάνηκε να αναπαράγουν πιο εύκολα πληροφορίες χώρου και αποστάσεων. Σημεία του ηχογραφήματος φάνηκαν να διευρύνονται σε ένταση. Ενδεικτικά, το UB52 εξαλείφει κάθε υπαινιγμό ανεπιθύμητης φωτεινότητας ή αυτό που λέμε ‘γυαλάδας’ σε σόλο πιάνο, κάτι που παρατήρησα στο UB5. (Είχα δίπλα ένα ζευγάρι από τα αρχικά UB5 για την σύγκριση.) Η ακρίβεια και η εστίαση της εικόνας, πάντοτε δυνατά σημεία με τις ομοκεντρικές μονάδες, συνεχίζουν να φωτίζουν καλά περιοχές της σκηνής, αλλά πλέον το UB52 έχει προσθέσει στο αίσθημα του περιβάλλοντος χώρου — μια μικρή, αλλά σημαντική διαφορά που βελτιώνει την διάσταση και καθιστά δυσκολότερο τον εντοπισμό της θέσης των ηχείων στον χώρο ακρόασης.

Επίσης, προφανής είναι μια καλυτέρευση και στον τομέα της διαφάνειας. Η Elac έχει αφαιρέσει μια 'απαλή' κουρτίνα, αποκαλύπτοντας έτσι μεγαλύτερη λεπτομέρεια σε χαμηλά περάσματα, μικροδυναμικές και απτό ρεαλισμό σκηνής. Κατά τη διάρκεια του "A Nightingale Sang in Berkeley Square" του Harry Connick, για παράδειγμα, ήταν σαν να έδιωξε μια "σκόνη" που ήταν  εμφανής στην ηχογράφηση με το προγενέστερο Elac — το σαξόφωνο σόλο ήταν απλώς λίγο πιο μεταξένιο και πιο άμεσο, χωρίς καμία θυσία στην χαρακτηριστική του οξύτητα και βαρύτητα.

Για αναφορά, πρόσθεσα μερικά επιπλέον παραδείγματα της εξέλιξης του Uni-Fi — κατά την διάρκεια του "Who Will Comfort Me", η bluesy φωνή της Melody Gardot ήταν πιο ήρεμη και χαλαρή, αλλά ακόμα πιο εμφατική σε παρουσία. Η συνοδευτική τρομπέτα σε αυτή την παραγωγή είχε την απαραίτητη λάμψη και κρότο. Το πλάτος της σκηνής βελτιώθηκε, αλλά σε αυτόν τον τομέα θα έβαζα το UB5.2 κοντά στον μέσο όρο (στην κατηγορία του). Η συγκινημένη διασκευή της Jennifer Warnes για το "Just Breathe" του Eddie Vedder από το "Another Time, Another Place" αναπαρήχθη με μια ελαφρώς πιο ξηρή χροιά από αυτήν που ακούω μέσω του αναφορικού μου συστήματος, αλλά ακόμη και αισθητά βελτιωμένη από την παρουσίαση του UB5. Ένα ωραίο στοιχείο σε αυτό το τραγούδι ήταν οι χροιές και τα απαλά περάσματα, τα οποία ακούστηκαν με την πρέπουσα ευαισθησία από το UB52. Περιστασιακά, αντιλαμβάνομαι μια μικρή πτώση στην ένταση των φωνητικών — μια ελαφριά κατάπτωση της περιοχής παρουσίας που ελαφρύνει το contralto της Mary Chapin-Carpenter κατά τη διάρκεια του "Bells Are Ringing" από το χριστουγεννιάτικο άλμπουμ της MCC, "Come Darkness, Come Light". Αλλά αυτό ήταν μόνο μια μικρή απόκλιση από τα Elac σε μια μάλιστα διαφορετική ερμηνεία.

Το UB52 αναπαράγει χαμηλές συχνότητες καλά μέχρι την περιοχή των 50Hz, όπου εκεί και άρχισαν να μειώνονται σχετικά γρήγορα. Η απόκριση στα μπάσα ήταν εντυπωσιακή όσο οι νότες κατέβαιναν, με ελάχιστα στοιχεία υποβιβασμού ή υπερτονισμού κάποιας περιοχής. Υπήρχε σημαντικό βάρος και σώμα και εντυπωσιακά πλούσιο μεσοχαμηλό. Οι κάτω οκτάβες του UB52 ήρθαν ελεύθερες και πλούσιες, ελαφρώς χαλαρές αντί να προσπαθούν να αποδοθούν "τεντωμένες". Στα αυτιά μου, αυτό δεν ήταν τόσο μια απώλεια ελέγχου και ταχύτητας, αλλά τελικά μια πιο χαλαρή άποψη που οδήγησε σε πιο εκλεπτυσμένη συνολικά μουσικότητα. Η εργασία στην νεοσχεδιασμένη καμπίνα και στις μονάδες φαίνεται ότι έχει αποδώσει καρπούς, επειδή τουλάχιστον μέρος της καθαρότητας των μπάσων του UB52 οφείλεται στην απουσία χρωματισμών και της τοποθέτησης οπής bass-reflex στην πίσω πλευρά του.

Φυσικά, το UB52 έχει τα όρια του στα μπάσα. Τύμπανα και τα βαριά κρουστά δεν έχουν την ευρύτερη δυναμική περιοχή ή το αιφνίδιο χτύπημα που θα μπορούσαν να έχουν σε αμέσως επόμενες προτάσεις του κατασκευαστή. Οι μελωδικές γραμμές από ένα ηλεκτρικό μπάσο ήταν λίγο κυκλικές και "ανενεργές". Σε αντίθεση από ένα πραγματικά full-range ηχείο δαπέδου, το UB52 δεν μπορεί πάντα να ακολουθήσει και να καθορίσει κάθε ρυθμό στα μεσοχαμηλά. Επομένως, οι βαθύτερες χαμηλές συχνότητες ήταν προσεγγιζόμενες κατά καιρούς,  όμως το ηχείο επιτρέπει στον ακροατή να μείνει ικανοποιημένος και σε αυτό το δύσκολο σημείο.

Η τέχνη του σχεδιασμού ηχείων πρέπει να οδηγεί στην παραγωγή μοντέλων με καλή ομοιογένεια, που οι μουσικοί να ακούγονται σαν μουσική. Οχι σαν ένα κολάζ από συχνοτικές περιοχές - επίπεδα. Νομίζω ότι η επιτυχία της Elac σε αυτόν τον τομέα ξεκαθαρίζει το ηχητικό άλμα που ακούω σε αυτήν τη νέα γενιά των Uni-Fi. Το UB52 έχει προχωρήσει την δικαιολογημένη επιτυχία του προηγούμενου μοντέλου, αυξάνοντας τα θετικά ηχητικά στοιχεία και  -όπου αυτό άξιζε και μπόρεσε να γίνει- να μειώσει τις αδυναμίες. Δεν υπάρχει τίποτα καλύτερο από το να βλέπεις μια διαδικασία ωρίμανσης που βελτιώνει τη σειρά και ευρύτερα τα ηχεία βάσης — και όλα αυτά με μια επιπλέον μικρή διαφορά στην τιμή, πολύ μικρή, της τάξεως των εκατό δολαριών. Ένα φανταστικό ηχείο που μπορώ να συστήσω χωρίς καμία επιφύλαξη.

Χαρακτηριστικά :

Τύπος: Τριών δρόμων με bass-reflex
Μονάδες: Concentric τουίτερ 1" μαλακού θόλου / μεσαίος 4" αλουμινίου / μπάσο 5.25" αλουμινίου
Διαχωριστής (Crossover): 200Hz, 2kHz
Απόκριση συχνότητας: 46Hz - 35kHz
Ονομαστική αντίσταση: 6 ohms
Ευαισθησία: 85dB
Διαστάσεις: 7.28" x 13.62" x 10.83"
Βάρος: 18.26 λίβρες (lbs)
Κατηγορτία Τιμής:  <900 € / ζευγάρι.